dimecres, 19 de setembre de 2012

No estem tan malament


El diumenge mentre desdejunava llegint el periòdic de poc se m'entravessa el café al llegir la portada del Levante-EMV. La primera notícia gran era literalment que els valencians encapçalem l'abandó escolar en l'Unió Europea després de l'educació obligatòria. No dubte que tinguem tan dubtós honor, el que no em quadraven eren les xifres que segons el redactor era d'un 80'4% d'alumnes que no continuaven els estudis després de la ESO. Ja porte set anys treballant com a professor i la meua experiència en els sis instituts en els que he estat és que hi ha més d'un alumne de cada cinc que continua els estudis en acabar quart de l'ESO. Prou més afegiria, ja que normalment per cada sis grups de primer de la ESO, hi han 4 de quart i d'estos ixen dos o tres de primer de batxillerat (que són més nombrosos, gràcies a les noves ràtios hi han 30 alumnes en cada grup d'ESO i 42 en els de batxillerat). A més s'haurien d'afegir els alumnes que cursen un cicle formatiu de grau mitjà, que també en són uns quants. Intrigat per saber d'on havien tret eixes dades tan equivocades, vaig buscar l'informe de la Comissió Europea en que el periòdic s'havia basat per a redactar la notícia (Mindthe gap,educationinequality acrossEU regions) i després de pegar-li una miradeta se'm va caure l'ànima als peus. A la pàgina 78 del dit informe es poden trobar les dades en qüestió. Be, no exactament ja que apareix el percentatge complementari, és a dir, 19'6% que sumat al 80'4% fa el 100%. El problema és que eixes dades no es referixen als alumnes que abandonen els estudis després de l'educació secundària sinó que literalment són els alumnes que cursen estudis post-secundaris i terciaris no universitaris, o siga, batxillerat i cicles formatius. Es més, es pot comprovar fàcilment l'errada del redactor ja que just a la pàgina següent, hi ha una figura (la 3.5) en la que apareix que el percentatge de jóvens valencians que cursen estudis universitaris està entre el 55'1% i el 64'83%, el segon grup de percentatges més alts. El motiu que no puga dir la dada concreta és que no estem entre les deus millors regions d'Europa ni entre les deus pitjors, però en Espanya, Andalusia, Castella la Manxa, Extremadura, Cantàbria, La Rioja, i Balears com a mínim (les Canàries no apareixen, i Ceuta i Melilla són massa menudes per a diferenciar el color amb que estan pintades) tenen menys universitaris, a més d'haver un fum de regions (sobretot dels antics països comunistes però també de les molt civilitzades Alemanya, França i Anglaterra) que en tenen menys encara. El que sí demostra este estudi és que la formació professional continua estant subvalorada a Espanya, ja que huit de les deu regions amb menys estudiants de batxillerat i formació professional d'Europa són espanyoles i este sí que és un problema que els nostres dirigents haurien de resoldre ja que els cicles formatius són una excel·lent manera d'incorporar-se al mercat laboral, en molts casos amb més facilitats que molts títols universitaris però encara són vistos com a estudis de segona, per a gent que no val per a estudiar.

He estat mirant la web del Levante-EMV i no he trobat l'article, només està a la portada en PDF supose que s'hauran adonat de la greu errada que han comés i volen esborrar totes les proves. Perquè el que ha succeït és molt greu. Primer és una errada prou important del redactor, que ha demostrat que és incapaç de llegir e interpretar unes dades prou simples. A continuació el que l'ha clavat a base de bé és el cap de redacció que no ha fet la seua faena de supervisió i control de les notícies, deixant publicar en la portada del diumenge una notícia falsa. Però no només ells tenen culpes, dins de la notícia s'entrevista als responsables sindicals d'educació de FETE-UGT i CCOO que no tampoc han vist que les dades que els presentaven eren més que errònies. Supose que els hauran dit que els sistema educatiu valencià era el segon pitjor d'Europa i hauran carregat contra les polítiques del govern sense analitzar res més.

En fi, pareix que sí que han reconegut la seua errada ja que l'article ha desaparegut d'Internet i m'han publicat la carta al director que els he escrit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada